يوميات زوجة نكدية --- فرحان و سعيدة
فرحان راجل متفائل جدا و بيحب الحياة و بيعبر عن مشاعره لأسرته بالعطف و المحبة
سعيدة ست مش متفائلة خالص و شايفة الحياة نكد في نكد و مش عاجبها حالها و لا حال الدنيا و بتعبر عن مشاعرها بطريقتها الخاصة ...... الخاصة جدا
تعالوا نشوف بعض المواقف من حياتهم و ازاي سعيدة بتقلب الحق باطل و الباطل حق ، قدرات و مهارات فائقة في التجني علي الناس و تنقلب الحياة نكد في نكد
الحلقة الأولي : برص في الحمام
صحي فرحان من النوم علي صوت سعيدة ، بتصوت و تصرخ بأعلي صوتها
سعيدة : قوم يا فرحان ، قوم شوف المصيبة اللي احنا فيها
فرحان : خير يا سعيدة ، هي الساعة كام دلوقت
سعيدة : و هيجي منين الخير و أنت نايم و مش دريان بحاجة
فرحان : الساعة كام يا سعيدة
سعيدة : أربعة الفجر ، أنت لسه هتسأل عــ الساعة
فرحان : في أيه يا سعيدة ، مصحياني ليه الساعة ديه ؟؟؟؟؟
سعيدة : في برص في الحمام
فرحان : برص ، مش فاهم يعني أيه برص ؟؟؟؟
سعيدة : مش فاهم أيه ، بقولك برص ده كبير قوي أد التمساح
و قام فرحان من أحلاها نومة علشان يموت البرص، و دخل فرحان الحمام و قعد
يدور علــ البرص و مش لاقيه ، يدور في سلقط يدور في ملقط أختفي البرص
فرحان : فين يا سعيدة البرص ده ؟ أنا مش لاقيه
جت سعيدة و أستخبت ورا باب الحمام و بصت فوق الشباك و قلتله : أهوه
رجع فرحان أوضة النوم و جاب النظارة المكبرة و بص مكان ما شاورت سعيدة
و بالنظارة المكبرة شاف حاجة كدة صغيرةةةةةةةة ، افتكرها فـــ الأول نملة لكن
بعد ما شافها كويس لما غسل وشه ، و بص تاني عرف أنها برص ، لكن برص
من حديثي الولادة ، حاجة كدة متناهية في الصغر
فرحان : حرام يا سعيدة ، ده صغير قوي
سعيدة : يعني هنربيه مع العيال ، أنت عاوزه يكبر و ياكلنا
فرحان : طيب يا سعيدة ، هاتي البيروسول علشان نموته
سعيدة : و أنا مالي يا خويا ، علشان ألاقي واحد تاني متربص لي
فرحان : يعني هما مصتقصدينك يا سعيدة
سعيدة : أيوه ، و تلاقيك أنت اللي جايبهم البيت
فرحان : يعني أنا كنت عازمهم عــ العشا
سعيدة : و الله ماعرفش ، أسأل نفسك ، كل واحد أدري ببلاويه
فرحان : حقق عــ اللي جابوني يا سعيدة ، أنا اللي غلطان
و راح فرحان يجيب البيروسول علشان يقتل البرص و لما رجع ما لقاش البرص
فرحان : فين البرص يا سعيدة ؟
سعيدة : و أنا ايش عرفني ، أنا هشتغلك حارس عليه
فرحان : ماهو أنتي اللي خايفة منه يا سعيدة
سعيدة : هي وصلت لكده كمان ، وصلت للمعايرة
فرحان : فين البرص يا سعيدة ، خليني أموته و أخلص ، عاوز أنام
سعيدة : تنام !!!! و هيجيلك نوم ، طبعا ما ده اللي أنت فالح فيه
النوم و بس ، أنما تدافع عن أهل بيتك و تحميهم لأ لأ لأ
فرحان : أحميهم من أيه يا سعيدة ؟ هو البرص ده أسرائيلي
سعيدة : ده اللي أنا بخده منك ، تريقة علي خلق الله و بس
فرحان : حسبي الله و نعم الوكيل ، نامي يا سعيدة ، نامي
سعيدة : و كمان بتحسبن عليا ، و الله ما انا قاعدة لك في البيت
فرحان : أدخلي نامي يا سعيدة و أقصري الشر
سعيدة : أنا هاخد ولادي و أروح عند أهلي ، هما يحافظوا عليا
فرحان : عيب كدة يا سعيدة ، عيب عليكي اللي بتقوليه ده
سعيدة : أنا مش قادرة أصدق اللي بيحصل ، منك لله يا أخي ، منك لله
فرحان : حقك عا اللي جابوني يا سعيدة ، حقق عا اللي جابوني
سعيدة : خلاص المسامح كريم ، و أنا برده الأكرم
فرحان : تصبحي علي خير يا سعيدة ، أدخلي نامي
سعيدة : أنا حرة ، أنام ما نمش ، أنت مالك و مالي
فرحان : أقصري الشر يا سعيدة
سعيدة : أنا داخلة أنام ، تصبح علي خير يا حبيبي
فرحان : حبيبك ؟ أه صح ، أهو صباح و السلام
و دخل فرحان يلبس هدومه علشان يروح الشغل
و دخلت سعيدة تناااااااااام ، حقيقي نوم الظالم عبادة